Rola cynku w naszej diecie

0
94

Na ogół największą uwagę skupiamy na witaminach w naszej diecie. Dbamy o to, by dostarczać naszemu organizmowi odpowiednią dzienną dawkę witamin w postaci warzyw i owoców. Jak pokazują badania, poziom naszej wiedzy w tym zakresie znacząco wzrósł. To zapewne rezultat działań edukacyjnych i łatwiejszego dostępu do materiałów, poświęconych zdrowemu odżywianiu. Wiemy jakie witaminy powinnismy dostarczać organizmowi każdego dnia i w jakich produktach się znajdują. Wciąż jeszcze za mało uwagi przykładamy do innych składników, bez których nasz organizm nie może funkcjonować prawidłowo. Jednym z nich jest cynk.

Zobacz też: http://trzypion.pl/cynk-jaka-role-pelni-w-organizmie/

Rola cynku

Trzeba przyznać, że o cynku wciąż jeszcze mówi się zbyt mało, a przecież pełni tak ważne funkcje w naszym organizmie. Nie zdajemy sobie na ogół sprawy, że cynk wchodzi w skład niemal 200 enzymów, a co za tym idzie bierze udział w wielu procesach zachodzących w naszym ciele. Jego niedobór może być więc dotkliwie odczuwalny. 

Skutki niedoboru

Niedobory cynku w pierwszej kolejności odczują nasza skóra, paznokcie i włosy. Stana się łamliwe, przesuszone i osłabione. Rany będą goiły się znacznie wolniej. W ostrych przypadkach może wystąpić owrzodzenie czy trądzik. Cynk  ma duże znaczenie dla naszych kości, ponad to jego braki doprowadzają do zaostrzenia stanów reumatycznych. Cynk reguluje nasze ciśnienie, a także prace innych ważnych narządów wewnętrznych jak trzustka. Cynk jest niezbędny dla prawidłowego wchłaniania witaminy A, jego niedobór sprzyja więc tzw. kurzej ślepocie. Poważny brak cynku może też prowadzić do anemii. 

Źródła cynku

Dzienna zalecana dawka cynku dla osoby dorosłej to minimum 5 mg, natomiast optymalnie powinna ona wynosić 15 – 20 mg. Gdzie powinniśmy szukać cynku? Jakie produkty spożywać, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią jego ilość?

Cynk znajdziemy w sezamie, słoneczniku, nerkowcach, pestkach dyni, zarodkach pszennych. Wystarczy więc codziennie dosypać ich garść do owsianki czy sałatki lub zastąpić nimi niezdrowe przekąski. Dużą ilośc cynku zawiera również olej lniany, wątróbka oraz żółtko jajka. Warto więc włączyć je do swojego jadłospisu. 

Przeczytaj też: http://www.ulicamotylkowa.pl/kiedy-warto-wybrac-naroznik-do-sypialni/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here