Demencja – aktywność umysłowa jako profilaktyka

0
1318

Demencja starcza jest jedną z chorób otępiennych. Oznacza to, że za jej pojawienie odpowiadają zmiany, jakie zachodzą w mózgu. Objawami demencji starczej jest znaczne obniżenie sprawności umysłowej i poznawczej. Utrata tych zdolności obniża funkcjonowanie mózgu, przez co obniża się komfort życia chorego oraz jego bliskich. Wbrew pozorom pogarszaniu się pamięci na starość da się zabiegać. W tym celu ważne jest utrzymanie mózgu w dobrej kondycji. Pozwoli to zminimalizować ryzyko choroby. Zobacz, jak przeciwdziałać demencji starczej.

Demencja starcza, czym jest?

Demencja jest otępieniem mózgu, które pojawia się wraz z latami. Wraz ze starzeniem się organizmu następuje osłabienie funkcji umysłowych. Demencja starcza może być również wynikiem chorób takich jak; Alzheimer, choroba Parkinsona, pląsawica Huntingtona, IDS czy łagodne zaburzenia poznawcze. Samo schorzenie może mieć różny przebieg i nasilenie. To najcięższe wiąże się z tym, że chory nie będzie w stanie samodzielnie wykonywać podstawowych czynności życia codziennego oraz komunikować się z otoczeniem. W praktyce oznacza to, że będzie on całkowicie uzależniony od pomocy osób trzecich.

Demencja starcza – objawy

Podstawowym objawem demencji starczej są zaniki pamięci. Pojawienie się chory zwiastuje też nagłe pogorszenie się samopoczucia, niechęć do wykonywania dotychczasowych obowiązków, apatia, problemy z koncentracją, trudności z koordynacją ruchową, drażliwość, niechęć do podejmowania aktywności, utrata błyskotliwości umysłu, zaburzenia krytycyzmu, spłycenie życia uczuciowego, obniżenie zdolności rozumienia, rozpoznawania, oceniania i dokonywania wyborów, pogorszenie orientacji. Osoby cierpiące na demencję starczą nie pamiętają tego, co wydarzyło się przed chwilą, ale  są w stanie odtworzyć wydarzenia sprzed kilku lat.

Demencja starcza – profilaktyka

Części zmian, która zachodzi w mózgu wraz ze starzeniem się organizmu, nie da się wyeliminować. Lekarze zalecają jednak postawienie na jak najwcześniejszą profilaktykę, która może uchronić przed demencją starczą. Profilaktyka opiera się przede wszystkim na tym, aby zahamować postępowanie zmian w mózgu i polega na aktywności umysłowej. Zapobieganie demencji starczej to także stosowanie odpowiedniej diety, jej suplementacja oraz aktywność fizyczna.

Trening mózgu na demencję starczą

Podstawą profilaktyki demencji starczej jest regularne ćwiczenie mózgu. Jako najlepszy trening uznaje się:

  • grę w szachy i rozwiązywanie krzyżówek – zajęcia te stymulują pamięć mózgu, co sprawia, że jest on bardziej aktywny; tego typu trening wspiera również koncentrację; aby przynosił efekty, najlepiej jest stosować go codziennie;
  • naukę języka obcego – badania pokazały, że nauka języka obcego niezwykle pozytywnie wpływa na budowę mózgu;
  • czytanie – w profilaktyce demencji polecane jest czytanie książek i czasopism w wersji papierowej.

Profilaktyka demencji: zdrowa dieta

W utrzymywaniu sprawności umysłu i minimalizowaniu ryzyka wystąpienia demencji starczej pomoże też zdrowa dieta. Lekarze zalecają, aby w codziennym jadłospisem znalazło się jak najwięcej produktów zawierających witaminy z grupy B, szczególnie B9 oraz B12. Wskazane jest również picie świeżych soków owocowo-warzywnych, które są cennym źródłem witaminy C i E. Posiłki warto również wzbogacać kwasami tłuszczowymi omega 3 i omega 6, które znajdują się w rybach morskich i olejach roślinnych. Natomiast, aby wyeliminować ryzyko zachorowania na demencję starczą, należy unikać alkoholu. Spożywany w nadmiernych ilościach niszczy komórki nerwowe budujące mózg i osłabia jego funkcje, jednocześnie przyspieszając starzenie się.

Kontakty towarzyskie na aktywny umysł

W profilaktyce demencji starczej ważne jest również życie towarzyskie. Badanie wskazują, że samotni seniorzy niemal  2-krotnie bardziej narażeni są na rozwój choroby, niż ci utrzymują regularne kontakty towarzyskie. Spotkanie, rozmowy, a nawet pisanie listów pozwala utrzymać wysoką aktywność umysłu, a także ćwiczyć pamięć np. poprzez rozmowę o ostatnich wydarzeniach. Prozdrowotnie nie mózg wpływają też kreatywne zabawy z wnukami. Należy jednak pamiętać o tym, żeby do żadnej formy aktywności się nie zmuszać, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

Sport a demencja starcza

Aktywność fizyczna wyzwala zmiany biochemiczne, które sprzyjają neuroplastyczności mózgu. Neuroplastyczność to najprościej mówiąc, umiejętność tworzenia przez mózg nowych połączeń między komórkami i zdolność do powstawania nowych neuronów. Dzięki temu mózg może się zmieniać i regenerować. Neurotrofiny wydzielane w czasie uprawiania sportu przyczyniają się też do przetrwania i wzrostu komórek nerwowych w mózgu. W efekcie mózg jest stale aktywny i obniża się ryzyko zachorowania na demencję starczą.

Profilaktyka demencji starczej jest jak najbardziej możliwa. Dbanie o własne zdrowie, poprawne odżywianie się, aktywność fizyczną, zachowanie kontaktów towarzyskich, regularny trening mózgu oraz ograniczenie sytuacji stresowych sprawi, że problemy z pamięcią na starość nie muszą być naszym udziałem. Profilaktykę demencji starczej najlepiej jest rozpocząć jak najszybciej i stosować ją regularnie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here