Cynk jest jednym z pierwiastków, który ma istotny wpływ na dzielnie organizmu człowieka. Zazwyczaj większość osób kojarzy go z tym, że pozytywnie wpływa na zdrowie oraz wygląd włosów i paznokci. Jednak jego rolą nie jest tylko dbanie o urodę, ale także i usprawnianie istotnych dla organizmu procesów. Stąd też trzeba zadbać, aby do swojego codziennego jadłospisu włączyć produkty bogate w ten pierwiastek. Produkty spożywcze bogate w cynk to np. wątroba cielęca, dynia i jej pestki, biała fasola, wołowina, kasza gryczana czy kakao. Zobacz, dlaczego warto uzupełnić swoją dietę o produkty bogate w cynk, jak on wpływa na organizm oraz jakie są objawy i konsekwencje jego niedoboru.

Cynk w organizmie

Cynk jest pierwiastkiem, który znacząco wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Odpowiada on za aktywność ok. 200 enzymów, które mają wpływ na wszystkie procesy życiowe. W organizmie człowieka znajduje się ok. 2-4 g cynku, a dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek uzależnione jest od wieku. U osób dorosłych wynosi ono 10-15mg, u dzieci 10 mg, a u niemowląt 3-5mg.

Rola cynku w organizmie

Cynk jest pierwiastkiem, który jest jednym z głównych elementów wielu reakcji biologicznych zachodzących w organizmie. Bierze on udział m.in. w:

  • metabolizmie kwasów nukleinowych;
  • syntezie RNA i DNA;
  • biosyntezie białek;
  • przeciwdziałaniu utleniania nienasyconych tłuszczy; jest to możliwe ze względu na to, że cynk wykazuje działania przeciwutleniające;
  • magazynowaniu i uwalnianiu insuliny z trzustki;
  • ochronie organizmu przed wirusami, bateriami i grzybami; cynk wykazuje właściwości zwiększające odporność immunologiczna;
  • utrzymywaniu prawidłowego stężenia witaminy A w osoczu;
  • procesach funkcjonowania skóry i błon śluzowych;
  • oczyszczaniu i detoksykacji organizmu z metali ciężkich, przede wszystkim z kadmu i ołowiu;
  • aktywacji ok. 80 enzymów.

Objawy niedoboru cynku

Z racji tego, że cynk w organizmie pełni istotną rolę jego niedobory od razu są widoczne i znacząco wpływają na człowieka. Należy pamiętać, że niedobór cynku jest tak samo niebezpieczny, jak jego przyjmowanie w nadmiarze. W przypadku, gdy cynku jest za mało w organizmie, zalecane jest jego pryzmowanie w tabletkach lub wzbogacenie diety o produkty spożywcze bogate w ten pierwiastek. W przypadku braku uzupełnienia niedoborów cynku w organizmie mogą występować:

  • stany zapalne skóry;
  • trudności z gojeniem się ran;
  • zaburzenia smaku i zapachu;
  • zahamowanie wzrostu oraz rozwoju płciowego;
  • obniżenie oporności organizmu;
  • zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego;
  • wypadanie włosów;
  • nieprawidłowa adaptacja oka do widzenia w ciemności.

Przyczyny niedoboru cynku w organizmie

Skuteczne leczenie niedoboru cynku w organizmie powinno obejmować ustalenie przyczyn jego braku. Pozwala to eliminować w przyszłości takie sytuacje i uchronić organizm przed nieprawidłowym działaniem i osłabieniem. Do najczęstszych przyczyn niedoboru cynku zalicza się:

  • zaburzenia odżywiania i chory układu pokarmowego np. celiakię;
  • przyjmowanie w nadmiernych ilościach wapnia, miedzi, żelaza lub kwasu foliowego;
  • rozległe oparzenia ciała;
  • podeszły wiek.

Do grup ryzyka, u których może wystąpić niedobór cynku w organizmie, zalicza się :

  • kobiety w ciąży i karmiące piersią;
  • starsze niemowlęta powyżej 6 miesiąca życia, które nadal karmione są tylko piersią;
  • osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego;
  • osoby spożywające duże dawki żelaza;
  • osoby zażywające leki moczopędne, które zwiększają wydalanie cynku;
  • osoby cierpiące na chorobę alkoholową – alkohol zmniejsza wchłanianie się cynku w jelitach, przy równoczesnym zwiększaniu jego wydalania wraz z moczem
  • wegetarianie.

Nadmiar cynku w organizmie – czy to dobrze?

Nadmiar cynku w organizmie jest tak samo niebezpieczny, jak jego niedobór. Co prawda występuje o bardzo rzadko, jednak konsekwencje są poważne. Jeśli wchłanianie cynku jest zbyt duże, może wystąpić niedokrwistość spowodowana niewłaściwą gospodarką miedzi oraz powyższym poziom złego cholesterolu, przy jednoczesnym obniżeniu tego dobrego.

Cynk w diecie – co jeść, aby uniknąć niedoboru cynku?

Cynk dostarcza się do organizmu w pożywieniu. Głównie znajduje się on w żywności pochodzenia zwierzęcego. Duże jego pokłady znajdziemy w mięsie, jajach, wątrobie, rybach, ostrygach. Cynk występuje także w produktach roślinnych takich jak nasiona dyni, słonecznika, otręby pszeniczne, cebula, czosnek oraz kiełki pszenicy. Chcąc uzupełnić niedobory cynku w organizmie należy pamięć, że większą przyswajalność tego pierwiastka wykazują pokarmy pochodzenia zwierzęcego. Wchłania się on do jelita cienkiego, a następnie jest magazynowany w kościach, mięśniach i skórze.

Cynk jest mikroelementem, który wpływa na wiele procesów zachodzących w organizmie. Jego spożywanie we wskazanych ilościach jest niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania. Produkty bogate w cynk powinni jeść wszyscy i dzieci i osoby starsze. Cynk ważny jest również dla osób chcących pięknie wyglądać. Pierwiastek ten wpływa na wygląd skóry oraz stan paznokci i włosów. Niedobory cynku można wyeliminować, nie tylko odpowiednio komponując swoją dietę, ale i zażywając suplementy diety bogate w ten pierwiastek.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here