Ból oczu przy pracy przed komputerem

0
54

Ból oczu to częsty stan, który pojawia się, gdy oczy zmęczą się ich intensywnym używaniem, podczas np. jazdy samochodem na długich dystansach lub wpatrywania się w ekran komputera oraz innych urządzeń cyfrowych.

Wręcz nieustanne korzystanie z komputerów i innych urządzeń cyfrowych jest jedną z najczęstszych przyczyn zmęczenia oczu. Amerykańskie Stowarzyszenie Optometryczne nazywa ten stan syndromem widzenia komputerowego, czyli zmęczeniem oczu.

Osoby, które wpatrują się ekrany swoich smartphone’ów, komputerów czy TV dwie lub więcej godzin z rzędu każdego dnia, są najbardziej narażone na ten stan. W niektórych przypadkach oznaki i objawy zmęczenia oczu mogą wskazywać na chorobę oczu, która wymaga profesjonalnego leczenia.

Jak radzić sobie z bólem oczu spowodowanym pracą przed komputerem?

Ból oczu przy pracy przed komputerem – choroba dzisiejszych czasów

Komputery mogą sprawić, że będziemy bardziej produktywni, ale zła wiadomość jest taka, że ​​zbyt dużo czasu przy ekranie może również prowadzić do stanu, który nazywamy zespołem widzenia komputerowego (z ang. CVS). Statystyki wykazują, iż CVS dotyka około 64% do 90% pracowników biurowych.

Stan ten prawdopodobnie nie powoduje trwałego uszkodzenia oczu, ale może wpływać na komfort użytkowników komputera. Najbardziej typowe objawy CVS to: zmęczenie oczu, zaczerwienienie, podrażnienie lub suchość, uczucie pieczenia w oczach, niewyraźne lub podwójne widzenie po użyciu komputera, bóle głowy, szyi i barku.

Istnieje kilka czynników zwiększających prawdopodobieństwo wystąpienia CVS, w tym nieskorygowane problemy ze wzrokiem, suchość oczu, słabe oświetlenie, zła postawa siedząca, a nawet kąt ustawienia monitora.

Zespół widzenia komputerowego

Syndrom widzenia komputerowego, zwany także z ang. Digital Eye Strain, opisuje grupę problemów związanych z okiem i wzrokiem, które wynikają z długotrwałego korzystania z komputera, tabletu czy telefonu komórkowego. Wiele osób doświadcza dyskomfortu oczu i problemów ze wzrokiem podczas oglądania ekranów cyfrowych przez dłuższy czas. Poziom dyskomfortu wydaje się wzrastać wraz z ilością korzystania z ekranu cyfrowego.

Najczęstszymi objawami związanymi z Zespołem Wizji Komputerowej (CVS) lub Zespołem Widzenia Komputerowego ( z ang. Digital Eye Strain) są

  • zmęczenie oczu
  • bóle głowy
  • rozmazany obraz
  • suche oczy
  • ból szyi i ramion

Objawy te mogą być spowodowane przez:

  • słabe oświetlenie
  • odblask na ekranie cyfrowym (np. światła słonecznego)
  • niewłaściwa odległość od monitora podczas pracy na komputerze
  • nieprawidłowa pozycja siedząca (np. zgarbiona)
  • nieskorygowane problemy ze wzrokiem
  • połączenie tych czynników

Ból i suchość oczu podczas pracy przed komputerem – zadbaj o wzrok

Stopień, w jakim osoby doświadczają objawów wizualnych, często zależy od poziomu ich zdolności wzrokowych i czasu poświęcanego na oglądanie cyfrowego ekranu. Nieskorygowane problemy ze wzrokiem, takie jak dalekowzroczność i astygmatyzm, niewystarczające ogniskowanie oczu lub zdolności koordynacji wzrokowej oraz zmiany spowodowane starzeniem się oczu, takie jak starczowzroczność, mogą przyczynić się do rozwoju objawów wizualnych podczas korzystania z komputera lub urządzenia z ekranem cyfrowym.

Wiele wizualnych symptomów doświadczanych przez użytkowników jest tylko tymczasowych i zniknie po zaprzestaniu pracy z komputerem. Jednak niektóre osoby mogą odczuwać zmniejszone zdolności wzrokowe, takie jak niewyraźne widzenie na odległość, nawet po zatrzymaniu pracy przy komputerze. Jeśli nic nie zostanie zrobione, aby rozwiązać przyczynę problemu, objawy będą się powtarzać i być może pogorszą się podczas kolejnej sposobności pracy przed komputerem.

Jak radzić sobie z bólem oczu spowodowanym pracą przed ekranem komputera

Jeśli praca przed ekranem komputera powoduje u Ciebie ból oczu, oto kilka wskazówek, które pomogą złagodzić objawy:

  1. Regularnie badaj oczy.
  2. Zmień położenie monitora. Ekran powinien znajdować się na wyciągnięcie ręki i znajdować się bezpośrednio przed twarzą, a nie na boku. Ustaw monitor tak, aby jego środek znajdował się nieco poniżej oczu, co pozwala szyi zrelaksować się podczas czytania i pisania.
  3. Postępuj zgodnie z wytycznymi BHP dla dobrej postawy. To zmniejszy obciążenie na plecach, szyi i ramionach.
  4. Zapewnij sobie odpowiednie oświetlenie podczas pracy przed komputerem. Nie ustawiaj ekranu przodem do okna, aby nie odbijało się w nim światło słoneczne.
  5. Ustaw odpowiednią jasność na monitorze.
  6. Mrugaj często. Mrugnie zapobiega wysychaniu oczu. Możesz także użyć specjalnych kropli do nawilżania oczu. Dopilnuj również, aby wentylacja lub klimatyzacja nie miała nawiewów skierowanych bezpośrednio na Twoje oczy, ponieważ te również mogą je wysuszyć. Jeśli pomieszczenie w którym pracujesz ma suche powietrze, zaopatrz się w nawilżacz.
  7. Rób regularne przerwy w pracy przy komputerze. Wstań, rozciągnij się lub po prostu spójrz w dal co około 15 minut, aby dać oczom przerwę .
  8. Regularnie czyść monitor. Kurz może zmniejszyć ostrość ekranu, sprawiając, że oczy pracują ciężej.
  9. Wypróbuj okulary do pracy przed komputerem. W przeciwieństwie do okularów do codziennego noszenia, są one zaprojektowane specjalnie w celu ochrony oczu podczas pracy przed ekranem komputera.
  10. Rozważ terapię optometryczną. Niektórzy użytkownicy komputerów mają problemy z ogniskowaniem oczu lub koordynacją, które nie są korygowane przez okulary lub kontakty. Terapia wzrokowa składa się z zalecanych przez okulistę czynności mających na celu poprawę funkcjonowania wzroku.
[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here