Bakalie – jedz dla zdrowia!

0
198

Zdrowy styl życia, a więc i zdrowe odżywianie, staje się obecnie priorytetem dla coraz większej liczby osób. Bakalie należą do najzdrowszych przekąsek, są również idealnym zamiennikiem dla słodyczy. Na co zwrócić uwagę kupując je i jak spożywać, by w pełni cieszyć się ich prozdrowotnymi właściwościami?

W bakaliach ukryta jest wielka moc, posiadają wiele cennych składników odżywczych. W sklepach mamy duży wybór bakalii. Należą do nich orzechy, suszone śliwki oraz egzotyczne daktyle i figi, rodzynki sułtańskie, jagody goji i wiele innych. Owoce suszone smakują dobrze jako przekąska między posiłkami, sprawdzają się również w roli dodatków do różnych potraw, ciast, sałatek, musli, a nawet mięs. Jakie właściwości mają bakalie i jak rozpoznać te najzdrowsze, bez sztucznych dodatków i konserwantów?

Bakalie bez zbędnych dodatków

W sprzedaży powszechnie dostępne są bakalie konserwowane dwutlenkiem siarki. Substancja ta dodawana do suszonych owoców ma za zadanie powstrzymywanie rozwoju bakterii. Ma niestety również działanie negatywne, zabija część witamin i może drażnić drogi oddechowe. Warto więc kupować rodzynki, suszone śliwki, morele czy daktyle w sklepach ze zdrową żywnością, bez dodatku dwutlenku siarki. Rozpoznać je można po ciemniejszej barwie. Są też bardziej miękkie niż te konserwowane, i mają owocowy, nie kwaskowaty zapach.

Warto kupować bakalie bez dodatku cukru. Cukier ma właściwości konserwujące, lecz jego nadmiar w owocach jest zbędny. Niepotrzebnie zwiększa ich kaloryczność. Bakalie są słodkie w smaku dzięki naturalnej zawartości cukrów prostych.

Powszechny jest również w bakaliach dodatek oleju palmowego, który zapobiega sklejaniu się ich w transporcie. Jeżeli mamy wybór, lepiej jest kupić te z dodatkiem oleju rzepakowego lub słonecznikowego.

Ważne jest także właściwe przechowywanie bakalii. Kupujmy produkty szczelnie zapakowane, a po otwarciu trzymajmy w lodówce w szklanym pojemniku.

Cenne dla zdrowia właściwości niektórych bakalii

Suszone owoce uchodzą za dość kaloryczne, lecz są to kalorie dobre. Jednak nie powinno się spożywać ich więcej niż 40 g dziennie.

Orzechy zawierają białko i nienasycone kwasy tłuszczowe. Dzięki zawartości błonnika przyspieszają przemianę materii. Zapobiegają również chorobom serca. Orzechy laskowe są bogate w kwas foliowy, a pistacje są doskonałym źródłem żelaza. Orzechy włoskie wzmacniają układ nerwowy, a także pomagają w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów. Wpływają też korzystnie na cerę.

Rodzynki zmniejszają uczucie zmęczenia, regulują pracę tarczycy i zapobiegają nadciśnieniu. Zawierają wiele cennych składników, jak żelazo, wapń, cynk, potas, bor. Korzystnie wpływają na pracę serca, stan skóry, pomagają zapobiegać osteoporozie, poprawiają koncentrację i samopoczucie.

Daktyle mają działanie przeciwzapalne, a jagody goji podnoszą odporność eliminując z organizmu wolne rodniki. Natomiast suszone śliwki kojąco działają na układ nerwowy, a także zapobiegają zaparciom, regulując pracę jelit.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here