Jak uchronić się przed jesiennymi infekcjami?

Jesienne miesiące to ciężki okres dla odporności organizmu – wiatr, deszcz, wahanie temperatury i brak słońca sprawiają, że w tym okresie szczególnie łatwo o chorobę. W powietrzu krąży znacznie więcej wirusów niż latem, a swoje żniwo zbiera coroczna epidemia grypy. Wystarczy jednak kilka sprawdzonych sposobów, aby uchronić się przed jesiennym przeziębieniem.

Wraz z końcem sierpnia dni zaczynają robić się coraz krótsze a temperatura powietrza spada. Jest to nieomylny zwiastun nadchodzącej jesieni – czasu największej zachorowalności na przeziębienie i grypę. Z tego względu warto podjąć działanie profilaktyczne, mające na celu zapobieganie infekcji, dzięki czemu przez cały sezon można cieszyć się wspaniałym zdrowiem i dobrą kondycją.

Domowe sposoby na poprawę odporności

Sprzymierzeńcem w walce z infekcjami będą wszystkie domowe sposoby, które w bezpieczny i łagodny sposób poprawiają działanie układu immunologicznego. Jesienią warto wprowadzić do diety produkty bogate w witaminę C – cytryny, pomarańcze, grapefruity, kiszone ogórki i kapustę, ale powinno się również suplementować witaminę D3 w dawce 1000-2000 j./dziennie. Kolejną sprawdzoną metodą na podwyższenie odporności jest miód, który doskonale sprawdzi się, jako zamiennik cukru. Do codziennej diety warto również wprowadzić czosnek, imbir, maliny oraz natkę pietruszki. Duże znaczenie dla odporności organizmu ma również odpowiednie nawodnienie. W okresie jesiennym ilość wypijanych płynów zazwyczaj spada, co może odprowadzić do odwodnienia.

Odpoczynek

Osoby przemęczone i zestresowane są dużo bardziej narażone na zachorowanie. Jesienią dni stają się coraz krótsze, a pozbawiony słońca organizm domaga się większej dawki snu. Czasami nie warto walczyć z naturalnymi potrzebami ciała i warto słuchać jego podszeptów. Osoba dorosła powinna przesypiać około 8 godzin na dobę. Skrócenie czasu snu może doprowadzić do poważnych zmian w działaniu ludzkich organów, a skutki niedoboru snu to nie tylko osłabiona odporność, ale również trudności ze skupieniem uwagi, drażliwość, problemy z trawieniem czy obniżona wydolność fizyczna.

Aktywność na świeżym powietrzu

Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na ludzki organizm został dokładnie przebadany i opisany. Nie od dziś wiadomo, że osoby regularnie uprawiające sport rzadziej chorują oraz cieszą się doskonałym zdrowiem. Jeden z eksperymentów przeprowadzonych przez uniwersytet w Stanfordzie wykazał, że osoby jeżdżące do pracy na rowerze latem mają lepszą odporność od osób korzystających z samochodów lub autobusów. Najrzadziej jednak chorowali ci uczestnicy badania, którzy korzystali z roweru przez cały rok. Aktywność fizyczna nie tylko wzmacnia odporność organizmu, ale i poprawia humor i reguluje metabolizm.

Odpowiedni ubiór

Jednym z elementów mających wpływ na częste jesienne infekcje jest nieodpowiedni ubiór. Jesienią warto ubierać się „na cebulkę”, dzięki czemu można łatwo dopasować strój do temperatury. Przegrzanie organizmu jest tak samo groźnie jak jego wyziębienie, dlatego wsiadając do metra lub zatłoczonego autobusu należy pamiętać o zdjęciu kurtki. Pozytywny wpływ na zdrowie ma również częste wietrzenie pomieszczeń oraz dbanie o odpowiednie nawilżenie powietrza.

Jesienna epidemia grypy

Co roku, jesienią atakuje wirus grypy, na którą choruje duża część społeczeństwa. Choroba ta jest szczególnie groźna, ponieważ może doprowadzić do niebezpiecznych powikłań ze strony układu krwionośnego, a nawet śmierci. Do charakterystycznych objawów grypy należą bóle mięśni i kości, stan ogólnego rozbicia, osłabienie, brak apetytu i gorączka. Infekcja rozwija się w szybkim tempie, co stanowi dodatkowe wyzwanie. Grypa jest szczególnie groźna dla osób starszych oraz dzieci, u których może spowodować poważne komplikacje.

Szczepienia przeciwko grypie

Przed grypą ciężko się ustrzec, ponieważ przenoszona jest drogą kropelkową. Oznacza to, że wystarczy przebywać w pomieszczeniu z nosicielem wirusa, który kichnie, aby zostać zarażonym. Szczepienie najczęściej wykonywane jest u osób z podwyższonym ryzykiem zachorowania, aby uniknąć niebezpiecznych powikłań. Po podaniu szczepionki organizm wytwarza przeciwciała, które zapewniają odporność na wirusa grypy (informacje na temat szczepień na grypę można znaleźć tutaj: https://cm.enel.pl/centrum-medyczne/uslugi-medyczne/szczepienia/szczepienia-doroslych-zwUsKQ. Szczepionka zaczyna działać po 2-3 tygodniach od podania, a efekt utrzymuje się od 6 do 12 miesięcy.

Wskazania i przeciwskazania do szczepienia na grypę

Szczepionka przeciwko grypie zalecana jest wszystkim osobom, które chcąc przebrnąć przez jesienny okres zwiększonej zachorowalności bez infekcji. Jednak dzieci poniżej 5 roku życia, kobiety w ciąży, osoby starsze oraz hospitalizowane są szczególnie narażone na występowanie powikłań pogrypowych i z tego względu powinny koniecznie zaszczepić się przeciwko grypie. Warto pamiętać, że szczepienie należy powtarzać, co roku, najlepiej przed sezonem zachorowań. Przeciwskazaniami do zastosowania szczepionki na grypę jest nadwrażliwość na którykolwiek ze składników szczepionki lub znacznie obniżona odporność.

Objawów choroby nie wolno zaniedbywać!

Jeżeli już doszło do przeziębienia i pojawiają się objawy obejmujące gorączkę, kaszel, katar i ogólne rozbicie nie warto zwlekać z wizytą u lekarza. Każda, nawet najmniejsza infekcja może rozwinąć się w poważną chorobę, jeśli nie zostanie odpowiednio wyleczona. Dla własnego bezpieczeństwa nie należy, więc unikać wizyt w gabinecie lekarskim.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here